January 13, 2025

Duminica a IV-a dupa Rusalii

Sfanta Scriptura ne dezvaluie faptele Mantuitorul din toata perioada sade propovaduire a noii invataturi. In pericopa evanghelica de duminica a 4 aastazi este prezentata imaginea sufleteasca a unui sutas care vine sa Il roage pe Iisus ca sa ii vindece sluga.

Chiar la intrarea in Capernaum il intamina sutasul pentru ai cere un favor Mantuitorului. El stia unde este Iisus, ca mai inainte de a veni in Capernaum s-a rugat pe munte, darn u se duce nici el, nici leprosul care s-a vindecat imediat, sa il deranjeze de la rugaciunea Sa. De ce au asteptat ei sa coboare de pe munte? Ca sa arate ca daca oamenii au o dorinta, o cerere catre Dumnezeu, daca au destula rabdare, acea dorinta Ii se va indeplini. Si asta au facut, au asteptat pana cand acesta a venit la ei.

Aceeasi fapta a Mantuitorului este povestita si de Evanghelistul Luca. In afara de partea de inceput si anume cine L-a intampinat pe Iisus si cum a fost El intampinat. Evanghelistul Matei spune ca insusi sutasul s-a dus direct la Iisus: “Pe când intra în Capernaum, s-a apropiat de El un sutaş” (Matei 8, 5) in timp ce Luca ne spune ca a trimis pe: “bătrâni ai iudeilor, rugându-L să vină şi să vindece pe sluga lui” (Luca 7, 3). Sfintii Parinti spun despre acestea ca nu sunt diferente, ci una pe alta se completeaza, aratand ca sutasul era iudeu si apeleaza la linguseli pentru a-L face sa se induplece si sa I se faca mila de sluga sutasului. Dar si din afirmatia pe care o face Mantuitorul spunand ca “multi vor veni de la rasarit si de la apus” (Matei 8, 11) si “nici in Israel nu am aflat atata credinta” (Luca 7, 9). Aceasta “zacea in casa slabanog, chinuindu-se cumplit” (Matei 8, 6).

Sutasul refuza deranjul de a face cineva o extra orpire la casa lui, se smereste sic ere ca numai un cuvant sa spuna Iisus si era sigur si increzator ca sluga lui se va vindeca. Nu ca nu si-ar dori onoarea de a intra Fiul lui Dumnezeu la el in casa, ci ca era sigur de puterea Sa. Iisus a vindecat sluga bolnava, pentru ca sa fie crezute cele viitoare pe temeiul celor prezente si ceea ce este pic, pe temeiul a ceea ce este mare.

Aici este prezentata legea fireasca si anume ca cei drepti sa se bucure de bunatate, iar cei pacatosi sa sufere dureri, dar este mai presus de fire sa inzdravenesti un slabanog sau sa invii un mort. Totusi, la acest lucru, a contribuit, si nu putin, sutasul, acest lucru aratandu-l Hristos prin cuvintele: “du-te si cum ai crezut, fie tie” (Matei 8, 13).

Mantuitorul prin vindecarea in ceasul acela a slugii, a atras si credinta sutasului in El. Partea minunata si extraordinara nu este doar vindecarea, ci rapiditatea tamaduirii slabanogului si a leprosului in ceasul acela. De cate ori face Iisus cate po minune vorbeste si de imparatia cerurilor, pentru ca pe toti sa ii atraga la ea. Iar pe cei care-i cearta si le spune ca-i alunga, nu face altceva decat sa ii ambitioneze sa nu mai pacatuiasca, ca sa fie primiti curati in rai.

Domnul Iisus a venit pentru toti sa ne invete inca o data sa fim din buni in mai buni, din cinstiti in si mai cinstiti si din curati in luminatori, calauze pentru ca si ceilalti sa vada cele bune ca sa dobandeasca toti imparatia cerurilor si sa fie prezenti la nunta mirelui Hristos

Mihail Neicu

Privacy Policy Settings