Jurnalismul soluțiilor și redacțiile locale

Știrile sunt adesea negative și deprimante. Și nu este fără consecințe: publicul este din ce în ce mai copleșit, mai frustrat și mai apatic, și evită știrile. Potrivit rezultatelor mai multor sondaje, jurnalismul soluțiilor este una dintre „salvările” redacțiilor locale.
„În forma sa idealizată, jurnalismul de soluții are patru elemente principale: un răspuns specific la o problemă socială semnificativă, dovezi care arată ce funcționează (sau nu), perspective și lecții învățate care pot fi utilizate de alții și o recunoaștere a limitărilor.
Scopul este de a încuraja angajamentul civic, de a reconstrui încrederea în mass-media și de a dezvolta un dialog mai productiv în comunități”, arată Mark Coddington, profesor de Jurnalism la Universitatea Texas, fost reporter.
Cercetările au arătat că acoperirea orientată spre soluții poate avea un impact pozitiv asupra emoțiilor, cunoașterii publice și intențiilor angajării în știri, printre altele. Jurnalismul solțuțiilor oferă posibilitatea reconectării profesioniștilor media cu comunitățile lor – și, ca rezultat, ar putea genera o inovație care îmbunătățește calitatea jurnalismului și îl face mai sustenabil din punct de vedere economic, prin creșterea veniturilor.
Problema de rezolvat, barieră prin ea însăși
Trei experți britanici – Daniel Jackson, Antje Glück și An Nguyen – au derulat cercetarea numită „Lupta împotriva mașinii: în interiorul unei campanii de jurnalism de soluții în știrile locale din Regatul Unit”, au colaborat cu patru editori reprezentând în total câteva sute de mărci de știri regionale și locale din Marea Britanie, și au format 51 de jurnalişti de la 47 de branduri de ştiri locale şi comunitare la un training de journalism al soluțiilor: 30 au publicat cel puţin un articol de acest tip şi au fost produse în total 170 de articole.
În ansamblu, s-a observat că acest tip de journalism a fost imediat abordat cu entuziasm de profesioniștii mass-media. Dar, pe de altă parte, „însăși problema pe care își propune să o abordeze inovația – declinul jurnalismului local – este o barieră uriașă în calea inovației: duce la o atitudine adversă față de riscuri și față de inovații care ar putea să nu aibă un beneficiu comercial imediat, dar care ar putea să susțină valorile democratice și comerciale pe termen lung”, arată autorii.
Potrivit niemanlab.org , cercetări anterioare au identificat o varietate de factori asociați cu plata pentru știri (sau cu disponibilitatea de a plăti pentru știri), inclusiv exclusivitatea și prestigiul publicației, îngrijorarea cu privire la criza fiscală a jurnalismului și funcția de supraveghere, preferința pentru formatul digital și simțul utilizării știrilor ca un factor de statut social, pe lângă preocupările (previzibile) cu privire la preț, încrederea în mass-media și interesul general pentru știri. (redacția UZPR)