Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă
A VIII-a ediție a conferinței naționale „Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă”, organizată de Fundația Regală Margareta a României, a avut loc pe 1 octombrie la Teatrul Național din București, reunind experți din domeniul senectuții, din sectorul public, privat și ONG-uri. Peste 140 de participanți din toată țara au discutat despre noutăți legislative, statistici, soluții eficiente și inovative pentru îmbunătățirea vieții seniorilor din România. Organizat cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor Vârstnice, evenimentul a fost moderat de Mugurel Mărgărit, Director executiv al Fundației Regale.
Alteța Sa Regală Principesa Sofia, membru în Consiliul director al Fundației Regale, a deschis evenimentul, afirmând:
”În această zi specială, când celebrăm Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice, vreau să vă transmit deplina mea apreciere și profundul meu respect pentru cele mai mult de 3,8 milioane de seniori din România (peste 65 de ani).
Trebuie să întâmpinăm provocările vârstei cu respect și empatie și, mai presus de toate, să continuăm să dezvoltăm soluții concrete și de durată.
Vă mulțumesc foarte mult tuturor pentru ajutorul inestimabil oferit în întâmpinarea nevoilor din ce în ce mai complexe ale cetățenilor seniori ai României.”
Vârstnicii României – unde ne aflăm
Ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu a vorbit la începutul panel-ului dedicat noutăților legislative și statisticilor:
”Îmi doresc ca și în România bătrânețea să fie o a treia tinerețe, așa cum este percepută, de altfel, în multe alte țări ale Uniunii Europene. Bătrânețea să fie frumoasă, așa cum ne arată că se poate bunele practici pe care le promovați astăzi. Persoanele vârstnice merită să aibă venituri decente care să le permită să-și împlinească pasiunile de-o viață, să călătorească, să-și permită o carte bună, să-și permită o masă în oraș cu prietenii. Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a elaborat Strategia Națională pentru Îmbătrânire Activă, iar principalele rezultate vizate a fi obţinute prin implementarea acesteia sunt: 1) viață mai lungă și mai sănătoasă; 2) creșterea nivelului de ocupare a forţei de muncă la vârste mai înaintate; 3) creşterea participării sociale şi politice a grupurilor de persoane vârstnice; 4) scăderea dependenţei persoanelor vârstnice; 5) îmbunătăţirea serviciilor de îngrijire de lungă durată. Reforma pensiilor aduce echitate în sistemul public de pensii și creșterea sustenabilă și constantă a veniturilor pensionarilor. Pensia să nu fie doar suma necesară traiului zilnic, ci și cea care oferă posibilitatea pensionarilor de a avea o viață socială activă, de a-și crea bucurii și plăceri mai mari sau mai mici. Este esențial să ne asigurăm că, pe măsură ce speranța de viață crește, și calitatea vieții seniorilor noștri se îmbunătățește. Conceptul de „îmbătrânire activă”, promovat de Organizația Mondială a Sănătății, subliniază importanța menținerii unei vieți sănătoase și active, chiar și la vârste înaintate. Împreună putem găsi soluții și promova bune practici, astfel încât bătrânețea să fie frumoasă!”
În continuare, Gabriela Necșuliu – Consilier superior Direcția Politici Servicii Sociale, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, a prezentat specialiștilor noutățile aduse de Legea nr. 100/2024 privind reforma asistenței sociale si normele de aplicare a acesteia.
Primul dialog, o noutate adusă acestei ediții, purtat pe tema legii mai sus menționată cu Gabriela Necșuliu, Tatiana Duță – Secretar executiv, CNASR, Luciana Petroi – Şef Unitate Îngrijiri la Domiciliu Persoane Vârstnice, DGASPC Sector 6, Doina Crângașu – Director executiv, Confederația Caritas România, Reprezentant Federația SenioriNET și Roxana Molocea – Coordonator program Telefonul Vârstnicului, Fundația Regală, a oferit mai multe răspunsuri celor prezenți privind schimbările în domeniul asistenței sociale și impactul asupra oamenilor.
O viață mai bună pentru seniorii vulnerabili
Dacă e nevoie de un sat să crești un copil, un vârstnic de ce are nevoie pentru a duce o bătrânețe demnă a fost subiectul prezentării Aureliei Pasăre – Președinte, Asociația Four Change, care a vorbit despre serviciul social de asistență comunitară pentru vârstnici în al doilea panel al conferinței.
Bune practici de peste hotare au fost împărtășite de Aileen O’Reilly – Senior Research & Evaluation Manager, ALONE Ireland. ALONE are câteva servicii similare acelora pe care Fundația Regală le furnizează în România, prin Telefonul Varstnicului și Conectăm Generații în lumea digitală.
Despre îngrijirea seniorilor în centre rezidențiale pentru vârstnici ne-a vorbit Dorina Moiș – Director executiv, Asociația Samaritenii Orăștieni, cu exemple concrete de inițiative și acțiuni din comunitatea locală.
Primele semne de demență. Cum le recunoști și când e necesar consultul neurologic – le-am învățat de la dr. Bianca Nițu – Medic primar neurologie, Clinica de Neurologie Neuroaxis. Deteriorarea cognitivă poate să aibă o paletă largă de simptome, iar demența nu este o boală asociată numai vârstnicilor! TIME IS BRAIN!
Al doilea dialog i-a reunit pe Carla Tănasie – Jurnalist Digi24, Anca Stoica – Director marketing Hochland România și Victor Stroe – Director strategie la Leo Burnett, într-o discuție despre imaginea publică a seniorilor între stereotipuri și realitate: presa tratează seniorii ca un grup vulnerabil, cu multe nevoi, pentru a atrage atenția autorităților și a genera schimbări pozitive, seniorii sunt un segment important, dar sunt prezentați foarte puțin în publicitate și într-un mod stereotipic (înțelepciune etc.), cu încrederea că peste 10 ani se va schimba perspectiva asupra acestora; companiile recunosc potențialul acestui segment, mare consumator de media, mai ales TV, nu le dedică suficientă atenție în comunicare, din cauza asocierii cu veniturile reduse, dar știu că tematica senectuții este sensibilă și poate fi abordată din unghiuri pozitive în campanii sociale.
Oportunități de îmbătrânire activă
În panel-ul 3 dedicat oportunităților de îmbătrânire activă, Angela Galeța – Director al Fundației Vodafone în România – a prezentat inițiativa Hi Digital, care sprijină educația digitală la vârsta a treia prin ateliere gratuite de folosire a smartphone-ului. Conectăm Generații în lumea digitală este proiectul pilot derulat anul acesta în România alături de Fundația Regală, cu peste 100 de ateliere gratuite organizate la București și alte 10 comunități din țară pentru mai mult de 500 de vârstnici, acum lucrându-se la o platformă pentru seniori și aparținători.
Delia Cristina Cordon – Terapeut ocupațional principal, Reprezentant Asociația Profesională a Terapeuților Ocupaționali din România a vorbit despre rolul important pe care îl are terapeutul ocupațional într-o echipă multidisciplinară: medicul redă viața, terapeutul ocupațional face ca ea să merite să fie trăită.
Floare Cavași – Manager de proiect, Asociația Caspev Baia Mare, a povestit cu o energie debordantă despre toate activitățile dedicate seniorilor din comunitate, concluzionând: ”Am început să mă gândesc că pensionarea poate să devină ușoară dacă găsești o cale să fii util.”
Iuliana Iliescu – Manager de proiect, Asociația GEAC – Grupul de Educație și Acțiune pentru Cetățenie – a povestit despre metoda inovativă de combatere a singurătății și a izolarii sociale în rândul seniorilor – Terapie prin teatru ca parte a proiectului Prescripție culturală.
Maria Magdalena Chiciudean – Coordonator Centrul de zi pentru copii Cenade, Alba, Asociația Caritas Mitropolitan Blaj, a prezentat activitățile intergeneraționale organizate în parteneriat cu Fundația Regală. Implicarea seniorilor în proiecte de acest gen le aduce atât beneficii personale, scoțându-i din casă și dându-le din nou un rol important în comunitate, cât și satisfacția că ajută copii din medii defavorizate să se descurce mai bine la școală.
Dialogul al treilea, purtat cu Rozeta Drăghici – Doctor în Psihologie, Cercetător Științific gradul I, Psiholog Principal, Institutul National de Gerontologie și Geriatrie „Ana Aslan” București, a scos în evidență importanța îmbătrânirii active: prin socializare, informare, o comunicare corectă, deschiderea spre digital, dar și prin experimentul intergenerațional, care și-a dovedit din plin utilitatea și ar trebui finanțat intensiv.
Relevant la orice vârstă
La finalul conferinței, actorul Florin Zamfirescu ne-a arătat ce înseamnă înțelepciunea și vitalitatea într-un speech motivațional pe măsura experienței dumnealui de viață: ”Viața nu e în zadar! E normal să avem un rost. Noi toți ne ducem undeva și viața nu e absurdă, nu trăim inutil. Omul e prea complicat construit ca să fie în zadar. Noi suntem pe lume ca să trecem printr-o școală, pentru că undeva e nevoie de noi știutori.”
Nevoilor vârstnicilor și soluțiile oferite la Telefonul Vârstnicului
Topul nevoilor vârstnicilor din România și soluțiile oferite acestora, lansat cu această ocazie, este materialul realizat pe baza datelor colectate prin serviciul social licențiat Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 în cei 9 ani de funcționare și a celor peste 102.000 de convorbiri telefonice.
Potrivit datelor culese în perioada octombrie 2015 – septembrie 2024, dintre cei 19.152 seniori apelanți unici, 7.872 au sunat la Telefonul Vârstnicului din nevoia de a obține informații practice și utile, precum date de contact, adrese ale instituțiilor, informații cu caracter general, dar și direcționări spre resurse din comunitate, cele mai multe persoane fiind din București (2.602), iar cele mai puține din Dobrogea (422) și Banat (414). Nevoia de îngrijire și sprijin practic i-a determinat pe 6.131 de vârstnici să apeleze Telefonul Vârstnicului unde au primit recomandări privind serviciile de îngrijire la domiciliu, informații medicale sau despre centre rezidențiale pentru seniori din comunitatea lor. 3.314 dintre seniori au exprimat nevoia de sprijin financiar și material, cele mai multe solicitări venind din București (909) și din zona Munteniei (677), și au fost îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri.
1.838 de vârstnici aveau nevoie de sprijin emoțional și au fost îndrumați către serviciul de reapelare săptămânală din cadrul proiectului sau de consiliere psihologică prin telefon sau direcționați către cluburi de seniori din comunitatea lor sau către organizații și asociații. 1.511 persoane simțeau nevoia de a fi activi și de participare socială la vârsta a treia și au fost încurajate să participe la acțiuni de voluntariat, sau activități organizate în cluburile de seniori sau să fie voluntari la Centrele Generații. 50% dintre seniorii care și-au deschis sufletul la Telefonul Vârstnicului au mărturisit că trăiesc singuri și au fost îndrumați către serviciul de reapelare săptămânală din cadrul proiectului, sau consiliere psihologică prin telefon, sau direcționați către cluburi de seniori din comunitatea lor, ori către organizații și asociații.
Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00. Și în acest an conferinţa a fost avizată ca program de formare profesională continuă de către Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali, iar asistenţii sociali înscrişi în colegiu primesc două credite profesionale.
În același cadru, în foaier și în Sala Media a fost expusă colecția de lucrări de arte vizuale Jurnal de Viață, realizată de tineri artiști din programul Tinere Talente, care are la bază reprezentarea simbolistică a senectuții, pornind de la poveștile de viață ale seniorilor, precum și instantanee fotografice surprinse în cadrul Centrului Comunitar Generații din București.
Seara, Fundația Regală a organizat un recital de muzică clasică dedicat exclusiv seniorilor sprijiniți prin proiectele sociale ale Fundației şi ale altor organizații din București, susținut de bursierii programului Tinere Talente împreună cu violonistul Rafael Butaru, mentor al programului.
***
Sponsori: Fundația Vodafone în România, Johnson Wax, Compania Națională “Loteria Română”, Yardi România, Hochland România, Fundația Bosch România, Zentiva România, Johnson & Johnson România, Dedeman, Imedica SA, Fundația TELUS International Romania Community Board, Olympus Foods Romania
Sponsori in-kind: Fundația City Grill, Lăptăria cu Caimac, Editura Niculescu, Chocolissimo, TZMO România, AQUA Carpatica
Partener: Teatrul Național ”I.L Caragiale” București
Parteneri media: TVR, Radio România, Radio Trinitas, AGERPRES, ziarul cotidian diplomatic Nine O’Clock, DC News, Ziarul News, Revista CARIERE, Viața Medicală, mediaTRUST România
Asociații partenere în comunicare: Asociația 4Change, SenioriNET