ATI GAFAT PERFECT!
Situatia de la Costesti pare sa degenereze, conflictul dintre satenii din cartierul nou si administratia localitatii acutizandu-se de la zi la zi, de la ora la ora. Desi este vorba de o chestiune simpla, legata de respectarea legilor in vigoare, prin invaluire si dibacie, se aplica tactica de intarata-i drace ca „pe mine ma doare-n p…, ca oricum nu mai candidez”, ca sa-l citez pe primarul comunei Costesti.
Cu siguranta, un eveniment rutier precum cel din seara zilei de 30 ianuarie, eveniment in urma caruia u fetita si-a pierdut viata, aite trei persoane fiind ranite grav, dispare greu din memoria oricarui om cu scaun la cap, si mult mai greu din memoria vecinilor, localnicilor, a celor care i-au conoscut si mai ales a celor care trec zilnic prin zona respectiva.
Un eveniment nefericit
Pe scurt, iata cum a prezentat presa evenimentul la care facem referire: „ Un grav accident rutier s-a produs joi seară pe DN2 E 85, între localitățile Spătaru și Costești. Evenimentul în care au fost implicate două autoturisme s-a soldat cu rănirea a patru persoane, între care și un copil.Autoturismul condus de o șoferiță de 26 de ani din Gherăseni, din direcția București către Buzău, la ieșire din localitatea Costești, a intrat în coliziune cu autoturismul condus din sens opus de un bucureștean de 44 de ani.”
Aceasta a fost stirea difuzata imediat dupa producerea evenimentului de circulatie. Cauza producerii evenimentului este extrem de greu de stabilit, iar expertul tehnic care se va ocupa sau poate se ocupa de intocmirea raportului de expertiza va avea de gasit, in primul rand, rationamentul la dilema: accidentul a fost in localitate sau in afara localitatii ?
Satenii…bulversati…dusi cu vorba de ani buni
La inceputul anilor 2000, noul primar ales al comunei Costesti, cu sprijinul consiliului local, a hotarat ca o mare parte din suprafata de teren dintre Spataru si Costesti, suprafata amplasata de o parte si de alta a DN 2 E 85, sa fie concesionata persoanelor fizice si juridice pentru constructia de locuinte si societati comerciale. Hotararea, de altfel de apreciat, a fost pusa in aplicare si, in timp, s-a construit foarte mult in intravilanul dintre Spataru si Costesti.
In concluzie, conform PUZ-ului din acea perioada, respectiva suprafata de teren se situeaza la categoria „ intravilan”, iar locuitorii, in Cartea de identitate, au stipulata adresa „sat Spataru, comuna Costesti”. Si societatile comerciale, multe numar, care functioneaza in perimetrul mentionat, au fost inmatriculate cu adresa „sat Spataru, comuna Costesti”. In consecinta, tot tronsnul de drum national 2 E 85, dintre Spataru si Costesti trebuia semnalizat corespunzator, satele Spataru si Costesti trebuind separate cu indicatoare amplasate de o parte si de alta a Calmatuiului, iar viteza de circulatie trebuia stabilit conform Codului Rutier. Nu este vrerea nimanui, ci asa este legal.
Cum nimic nu s-a facut in acest sens, in perioada 2012-2016, in consiliul local Costesti, s-a tot pus aceasta problema, insa nu s-a facut nimic pentru respectarea legii, iar evenimentele rutiere au fost tot mai multe.
Decizia jalnica a Prefecturii
Imediat dupa evenimentul de circulatie din 30 ianuarie, zeci de locuitori din Satul nimanui ( vorbim aici de persoane care locuiesc in cele peste 300 de case construite dupa anul 2000), au mers la Primarie, apoi au avut si alte doua intalniri cu viceprimarul. Mai mult, in dimineata zilei de 12 februarie, un grupa de cetateni au depus o plangere la Primarie, plangere purtand numarul de inregistrare 916/12.02.2020. In petitia lor, oamenii solicita, ca in sedinta de consiliu local din 14.02 2020, consilierii sa prinda in bugetul local fonduri pentru amenajarea intrarii si iesirii in DN 2 E 85, accesul la transportul public pentru ca autobuzele si microbuzele nu opresc decat in satul Spataru si apoi in Costesti, dar si racordarea la reteaua de gaze, trotuare, locuri de joaca etc. Sunt chestiuni de bun simt… si nimic altceva.
Vazand ca gluma se ingroasa, dupa inregistrarea petitiei, primarul comunei Costesti, impreuna cu cativa locuitori, au solicitat o intrevedere cu conducerea Prefecturii. In urma, intrevederii, Institutia Prefectului a remis un comunicat de presa avand urmatorul continut:
COMUNICAT DE PRESĂ
12.02.2020
„Dând importanța cuvenită demersurilor locuitorilor din cartierul nou aflat la ieșirea din Spătaru spre Costești și luând în considerare numărul și gravitatea accidentelor rutiere înregistrate pe acest tronson din DN2 E85, prefectul județului Buzău a coordonat eforturile autorităților competente pentru identificarea și aplicarea unor măsuri urgente prin care să poată fi prevenită cu eficiență înregistrarea evenimentelor rutiere grave în apropierea cartierului. Vă aducem la cunoștință cele mai importante acțiuni întreprinse pe această linie.
- Instituția Prefectului a găzduit, mediat și coordonat întâlnirile de lucru cu autoritățile implicate și reprezentanții locuitorilor din cartierul aflat în comuna Costești.
- În urma concluziilor desprinse din ședințele de lucru de la Instituția Prefectului, marcajul continuu de la ieșirea din cartierul nou a fost întrerupt.
- Au fost trimise către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere un memoriu tehnic și o solicitare de emitere a certificatului de urbansim privind limitarea vitezei maxime de deplasare între localitățile Costești și Spătaru (pe tronsonul de drum cuprins între km 97 + 730m și km 99 + 080m), de la 100 km/h la 70 km/h.
- Reprezentanții Primăriei Costești au înțeles să prevadă în planul de achiziții publice sumele necesare construirii unor scuaruri de delimitare care să faciliteze accesul în/din cartier, precum și sumele necesare asfaltării căii de acces, numit drum de colectare.
- Au fost comandate indicatoarele rutiere care să reglementeze circulația în zona de interes și care vor fi montate în scurt timp.
- Problema punctelor de ieșire neautorizate din cartierul nou în DN2 E85 va fi rezolvată prin realizarea șanțurilor aferente drumului de colectare și drumului european, în acest sens limitându-se drastic posibilitățile prin care conducătorii auto să își pună viața în pericol atunci când doresc să pătrundă pe E85.
Pentru susținerea cu eficiență a tuturor acestor demersuri, Poliția Rutieră ia măsuri specifice pentru securitatea circulației în zona accesului în/din cartierul nou.”
Analizand limpede continutul comunicatului de presa, putem spune ca actiunile vizate reprezinta o premiera nationala, iar contradictia (sau confuzia) apare din preambul „ cartierul nou aflat la ieșirea din Spătaru spre Costești”…Deci, Cartierul nou, este singurul din Romania unde conform Prefecturii, se poate circula cu 70 km/ora!
Si, ca sa puna capac, intrarea si iesirea din Cartierul Nou se va face printr-un singur loc, pe o lungime de aproape doi kilometri (pe tronsonul de drum cuprins între km 97 + 730m și km 99 + 080m), iar in rest drumurile vor fi blocate cu bariere si santuri de separare…
Mai inelege cineva ceva ? Cum poti sugruma intrarea si iesirea autovehiculelor dintr-un sat, cartier sau catun, ca nici Dumnezeu nu mai stie care este denumirea corecta, printr-o singura intrare/iesire pe o distanta de aproape doi kilometri, iar accesul trebuie realizat, zilnic, pentru cateva sute de mijloace de transport ? Cred ca glumiti, domnule prefect!
Mai trebuie spus doar ca, in baza acestui Comunicat de presa, maine, in sedinta de consiliu local al comunei Costesti se vor lua decizii in consecinta. Ramane de vazut cum vor „digera” satenii masurile stabilite.
Titi Petre
P.S. Ar fi interesant ca domnul prefect sa urmareasca si http://alarmabuzoiana.ro/costesti-comuna-cu-stapan-fara-stapani/