Sinucigasii de pe sosele

Decembrie 2017, pentru multe, multe familii buzoiene ramane luna in care, in loc de un cadou frumos, destinul a facut loc unui eveniment de circulatie. Si au fost multe! Poate prea multe! Exista o zicala pe care trebuie sa o aplicam cu totii: „Fii prudent si pentru altii”. Regretabil este faptul ca odata asezati la volan, uitam sa o aplicam si pentru noi!
Evenimentele petrecute in aceasta luna au facut obiectul multor subiecte de stiri. S-a vorbit mult, imaginile au fost elocvente, dar ramane o intrebare pe care este firesc sa ne-o formulam cu totii: Am retinut ceva?
Fara a avea acces la dosarele de cercetare, vizavi de producerea evenimentelor din ultima perioada, si nu numai, se poate desprinde o concluzie legata de cauzalitate. De aici si nevoia absoluta de a veni cu cateva considerente despre NEATENTIA IN CONDUCERE. Trei cuvinte care ne pot salva viata, trei cuvinte care neaplicate, intr-o secunda, ne pot conduce spre sinucidere la volan.
Statisticile ne arată că multe dintre accidente, mai ales impacturile, au loc la mică distanţă de casă. De ce se întâmplă asta? Este o explicaţie simplă : Tot din cauza neatenţiei la volan. În localitatea de domiciliu ne simţim mai confortabil fiindcă cunoaştem foarte bine fiecare groapă din asfaltul străzii, ştim toate intersecţiile, semnele de circulaţie şi trecerile de pietoni, aşa că ne destindem, şofăm mai detaşaţi, ne deconectam de la trafic, suntem mai puţin atenţi, ne permitem chiar să ne gândim la altele, la problemele zilei, la sarcinile de serviciu, sau la alte drumuri pe care le avem de făcut. Pot contribui la scăderea atenţiei şi oboseala după un drum lung, nervozitatea căpătată datorită timpului pierdut în aglomeraţia din trafic la orele de vârf etc. În acele momente atenţia noastră este mult mai scăzută şi imprevizibilul ne poate prinde descoperiţi, cu reacţii şi reflexe întârziate. Orice şofer trebuie să aibă clar în minte faptul că un autovehicul, o dată scăpat de sub control de un şofer neatent, poate produce o catastrofă .
Chestionar…si atat!
Iata cum arata un chestionar de circulatie care contine o intrebare legata de neatentia in conducere:
Categoria B, B1, Tr – 1178 intrebari
806. Printre primele cauze ale accidentelor rutiere figurează şi neatenţia în conducere. Cum poate fi evitată aceasta?
- prin alternarea stării de vigilenţă cu cea de relaxare la volan, îndeosebi pe sectoarele de drum în aliniament;
- prin concentrarea permanentă doar asupra activităţilor pe care trebuie să le efectuaţi pentru conducerea autovehiculului în condiţii de siguranţă;
- prin punerea în funcţiune a unor surse de muzică cu intensitate sonoră mare, pentru stimularea vigilenţei în conducere.
drpciv cat.: B, B1, Tr | Grad dificultate: 19%
Personal, apreciez ca formularea intrebarilor este una vaga si mare lucru nu se poate retine de catre un aspirant la dreptul de conduce un autovehicul pe drumurile publice. Spun asta pentru ca in ceea ce priveste neatentia in conducere, trebuie sa retinem cativa factori de risc maxim ( in timp ce ii lecturati, incercati sa faceti trimitere la accidentele lunii decembrie) : trimitere de mesaje, citire de mesaje telefonice, selfie-urile, filmarile, vorbitul la telefon, mâncatul, băutul, discuţiile în contradictoriu cu cei aflaţi în habitaclu, manevrarea aparatului de radio sau schimbarea unui CD.
Privind spre aceste activitati cu durata de una doua secunde, parca nu ar parea ceva iesit din comun. Numai ca, in luarea unei decizii la volan-franare, ocolire sau accelerare-exista o perioada a intarzierilor fizilogice care cuprinde patru faze: de perceptie, de emotie, de rationament si faza de decizie. Functie de imprejurari, durata intarzierilor fiziologice poate avea diverse valori, intre 0,2 si 5 secunde, in raprt de de situatia in care se gaseste conducatorul auto.
Ce se poate intampla intr-o secunda?
Calculele matematice facute de experti ne arata cam ce poate face masina noastra in timp ce noi privim numai spre telefon sa vedem cine ne suna:
Iata care este spaţiul necontrolat de şofer.
La viteza de deplasare de 50 km/oră în localităţi o neatenţie de numai 1,5 secunde (discuţii în habitaclu, de exemplu) duce la o deplasare necontrolată a maşinii pe o distanţă de 20 metri, iar pentru o neatenţie de 4-5 secunde (dacă bei apă sau acţionezi tastele telefonului mobil sau cauţi un post de radio, de exemplu) deplasarea necontrolată ajunge la 55-67 metri. Orice obstacol ce se poate ivi pe aceste distanţe de deplasare necontrolate poate deveni o sursă de accident.
La viteza de deplasare de 80 km/oră în afara localităţilor o neatenţie de 1,5 secunde înseamnă un spaţiu de deplasare necontrolată de 33 metri, iar pentru o neatenţie de 4-5 secunde distanţa de deplasare necontrolată ajunge la 100 metri.
La deplasarea pe drumurile naţionale sau pe autostrăzi cu viteze de 100 km/h şi, respectiv, 130 km/h, spaţiile de deplasare necontrolată pentru 1,5 secunde de neatenţie ajung la .40 m şi, respectiv, 50 metri, iar pentru 4-5 secunde de neatenţie aceste spaţii ajung la. 55 metri pe drumul national şi, respectiv, 70 metri metri pe autostradă.
Ca o concluzie importantă, putem afirma că atunci când un şofer îşi schimbă privirea de la drum timp de 2 secunde riscul de accident se dublează. De asemenea, dacă şoferul acţionează tastele telefonului mobil sau ale radioului timp de 4 sau 5 secunde luându-şi privirea de la drum, riscul producerii unui accident creşte de circa 4 ori.
Concluzie: cine a avut rabdarea sa citeasca cele de mai sus, cu siguranta se va autoexclude din randul sinucigasilor de pe sosele !