RASPUNDERE NESABUITA

2020 vine cu cateva schimbari majore si la Codul Rutier. Cea mai importanta intra in vigoare la 1 iulie si prevede ca persoanele care fac scoala de soferi sa aiba absolvite cel putin zece clase terminate.

De asemenea, persoanele in varsta care mai doresc sa conduca pe drumurile din Romania vor fi obligate sa faca mai des controlul medical. In plus, pe langa amenda, persoanele care vor fi prinse de politisti in timp ce conduc cu telefonul la ureche se vor alege automat si cu permisul suspendat pentru 30 de zile.

Pe considerente populiste, Guvernul Orban, la inceputul lunii decembrie, a decis inghetarea punctului de amenda la 145 lei, astfel incat sa nu creasca de la 1 ianuarie cand se majoreaza salariul minim.

Potrivit unei HG publicate in Monitorul Oficial, salariul minim brut lunar creste la 2.230 lei. Pentru personalul cu studii superioare, salariul minim brut ramane la 2.350 lei brut lunar, iar salariul minim diferentiat pentru angajatii din constructii, de circa 3.000 minim brut lunar, este pastrat in continuare la acest nivel.

Problema este ca proiectul de lege pe care Guvernul si-a angajat raspunderea in Parlament si prin care valoarea punctului de amenda era inghetata si pentru anul acesta la 145 lei a fost atacat la Curtea Constitutionala de catre PSD, iar presedintele nu il poate promulga pana la decizia Curtii. In consecinta, in loc ca valoarea punctului de amenda sa fie aceeasi ca in ultimii doi ani, aceasta a crescut de la 1 ianuarie la 223 lei (10% din salariul minim brut).

Dupa atacarea la CC, presa noastra cea de toate zilele vuia ca PSD a marit amenzile de circulatie. Cateva zile mai tarziu, aceeasi presa vorbea despre sumedenia de morti de pe soselele romanesti. Dar nimeni nu vorbea despre prostia omului de la volan si despre cauza majora de producere a evenimentelor de circulatie.

Putem spune, fara a gresi catusi de putin, ca in 99.99% dintre cazuri, incalcarea regulilor de circulatie se face voit. Nimeni nu te obliga sa depasesti viteza legala, sa conduci in timp ce cu mana dreapta butonezi telefonul, iar in stanga ai tigara aprinsa, sa te angajezi in depasire desi conditiile de fectuare a manevrei sunt extreme, sa conduci masina dupa ce ai baut cateva pahare cu alcool… Deci toate astea sunt facute voit si, in astfel de conditii, de ce sa nu suporti consecintele ?

Si daca tot vorbim de amenzi, trebuie spus ca sunt cazuri in care politistii sunt extrem de blanzi cu unii si foarte duri cu altii, de multe ori aplica legea fara a folosi aceeasi unitate de masura. Si putem nominaliza cazul ex-ministrului actual cumatru- implicat intr-un eveniment rutier din care a rezultat inmormantarea unei familii… Daca evenimentul se intampla in urma cu un an si la volan se afla un ex-ministru colorat altfel, dar tot cumatru, a doua zi s-ar fi dat adunarea in Piata…

Atunci cand vorbim de producerea unui  evenimet de circulatie, nu trebuie sa aruncam partea emotionala de o parte sau de alta, sa gasim vinovatii. Asta este treaba specialistilor; politistii de la circulatie au misiunea lor, cei de la criminalistica au alta misiune, iar raspunsul se afla de la expert in baza analizelor stiintifice efectuate in concordanta cu datele din dosarul cauzei. Mai mult, concluziile se trag in baza actiunii sau inactiunii partilor implicate in accident.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Privacy Policy Settings