February 17, 2025

PRESEDINTELE NEAGU A INCHIS „FABRICA DE ALESI”

0
pod

Istoria podului de la Vadu Paşii
Potrivit istoricului Valeriu Nicolescu, construcţia liniei CFR Buzău Mărăşeşti (90 km.) s-a început în anul 1879, lucrarea, concepută şi realizată de ingineri români, fiind inaugurată la 18/30 octombrie 1881 (la acea dată Anghel Saligny era director adjunct al Serviciului de Poduri şi Şosele). Tot în anul 1881, atelierul de reparaţii material rulant (înfiinţat în anul 1870) a devenit Depoul Buzău, în 1887 considerat unul dintre cele mai mari din Muntenia. Între anii 1879-1881, pe traseul liniei Buzău-Mărăşeşti au fost construite şi şase poduri din lemn, reconstruite în anul 1884 din fier, tot sub coordonarea lui Anghel Saligny (inginer şef al Serviciului de Poduri şi Căi Ferate şi apoi şef al Serviciului Docuri). Pentru construcţia picioarelor podurilor s-a utilizat articulaţii de plumb la o boltă elipsoidală de zidărie, folosindu-s tuburi metalice de mare diametru, metodă utilizată pentru prima dată la Râmnicu Sărat. Altă noutate, considerată prioritate mondială, a fost folosirea pentru prima dată a betonului armat, iniţial la marile docuri de la Brăila şi Galaţi. În anul 1946, unul din cele două poduri metalice de cale ferată de la Vadu Paşi a fost transformat în pod rutier (în document cu menţiunea carosabil), lucrare realizată în coordonarea Serviciului Tehnic al Prefecturii, pentru săpături, umpluturi şi terasamente folosindu-se locuitori din Vadu Paşi, Focşenei, Scurteşti, Stănceşti, Săgeata, Găvăneşti, Beilic, Mosesti şi Robeasca.

Podul monument de la Vadu Pașii, pe care Anghel Saligny l-a construit înainte de 1900 pentru a lega Moldova de Muntenia, a fost abandonat de 14 ani si inchis timp de 16 ani S-au făcut multe promisiuni de restaurare, finanțare, redeschidere a circulației, dar toate au fost… vorbe-n vânt.
Din 2005, când a fost închis podul de la Vadu Pașii, s-au perindat pe aici candidați la președinție, la Consiliul județean, la Camera Deputaților, la Senat și unii dintre ei, chiar dacă nu aveau atribuții, le-au promis oamenilor că vor aloca fonduri pentru reabilitarea podului. Fara a gresi catusi de putin, PODUL a fost un fel de fabrica de alesi locali si parlamentari. Cum venea campania, domnii candidati se postau la capul podul si se intreceau in declaratii de presa.

Primul a fost Cezar Preda, alesul care, din 2005 si pana aplecat din Buzau, a vorbit aproape in fiecare conferinta de presa. Radu Berceanu, minstru la transporturi, a facut promisiuni de pe pod. Apoi a fost ministrul Teodorovici, premierul Ponta si multi altii. Cati alesi a produs Podul Vadu Pasii? Socoteala este simpla. La fiecare patru ani, a scos doi primari, patru viceprimari, un senator si doi deputati, adica noua alesi pe mandat, iar in total peste 40…

In toti cei 16 ani, navetiștii care voiau să ajungă la Buzău trebuie să meargă pe jos până la autobuz, fie să facă un ocol de 10 km pentru a ajunge în oraș. In schimb, la fiecare campanie, erau adunati la capul podului, imbracati in culoarea vorbitorului si incarcati cu promisiuni pentru un mandat.

Consiliul Județean Buzău, care a preluat în administrare podul, a început procedurile pentru restaurare în aprilie 2013, iar de atunci proiectanții au venit cu două soluții. ”Prima variantă păstreaza podul ca suprastructură. Și suprastructura nouă se construiește în sens ambracant. Iar a doua soluție se propune deplasarea suprastructurii existența în lateral, având ca sprijin console care se întroduc și realizarea suprastructurii noi pe structură celui care a fost deplasat. Cele două variante rezolvă problema propusă prin proiect, dar fiecare are avantaje și dezavantaje”, declara proiectantul Viorel Constantinescu, expert acreditat de ministerul Culturii.

A treia varianta cu noroc!

Informatia din prima zi a lui septembrie 2017: PETRE EMANOIL NEAGU, Președintele Consiliului Județean a dat ordinul de începere a lucrărilor la podul de la Vadu Paşii. Va fi executată reabilitare a podului vechi, monument istoric, şi în paralel ridicarea unui pod nou, pe care se va transfera circulaţia rutieră. Autoritățile dau asigurări că, în cel mult 24 de luni, lucrarea va fi finalizată.

 Asta a fost a treia varianta, in sensul ca paralel cu podul vechi s-a construit un altul, iar cel vechi urmeaza sa ramana monument istoric imediat dupa finalizarea consevarii.

 Chiar daca cele 24 de luni s-au dublat, astazi, 22 octombrie 2021,ora 12.00, s-a taiat panglica de inaugurare a Podului de la Vadu Pasii. Prima taietura a aprtinut presedintelui Petre Emanoil Neagu, apoi primarului Constantin Toma, senatorului Lucian Romascanu, primarul comunei Vadu Pasii, deputatul Romeo Lungu…

  Cert este ca, incepand de astazi, s-a inchis „fabrica de alesi” de la Vadu Pasii, iar viata satenilor din cele zece sate a intrat in normal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Privacy Policy Settings