21 SEPTEMBRIE, FĂRĂ NICIUN ACCIDENT RUTIER MORTAL
În cadrul Conferinţei Organizaţiei Poliţiilor Rutiere din Europa – TISPOL, desfăşurată la Dublin, a fost lansat Proiectul EDWARD, destinat conştientizării tuturor categoriilor de participanţi la traficul rutier, cu privire la riscurile la care se expun în situaţia în care nu respectă normele rutiere.
Proiectul numit „EDWARD – The European Day Without A Road Death” îşi propune ca ziua de 21 septembrie 2016 să devină Ziua europeană fără niciun accident rutier mortal.
Scopul acestui proiect presupune adoptarea de către toate categoriile de participanţi la traficul rutier a unei conduite responsabile atunci când se deplasează pe drumurile publice.
Viteza excesivă sau neadapată la condiţiile de drum, conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului sau pe fondul oboselii, folosirea neregulamentară a telefonului în timpul conducerii autovehiculului, conducerea unor autovehicule cu defecţiuni tehnice constituie cauze generatoare de accidente rutiere.
De asemenea, abaterile comise de biciclişti, motociclişti, mopedişti, căruţaşi şi pietoni determină producerea de evenimente rutiere.
OBOSEALA LA VOLAN În cele mai multe dintre cazuri, oboseala la volan se dovedeşte a fi extrem de periculoasă. Este suficientă o singură fracţiune de secundă în care să apară aţipirea şi, implicit, pierderea controlului autovehiculului, iar de aici şi până la tragedie nu mai este decât un pas. De aceea, la primele semne de oboseală (stare de moleşeală, clipire frecventă, înceţoşarea privirii), trebuiesc luate măsuri – întrerupeţi călătoria, parcaţi maşina într-un loc sigur şi odihniţi-vă până la refacerea totală a capacităţilor psiho-motorii necesare conducerii în siguranţă.
S-a constatat că există mai multe etape ale oboselii la volan, de la oboseala uşoară la aţipire, apoi adormire. De cele mai multe ori oboseala este asemănată cu o altă cauză generatoare de accidente, respectiv, neatenţia în conducerea autovehiculelor. Pentru prevenirea oricărui eveniment nedorit poliţiştii recomandă maximum de prudenţă la volan, deplasarea cu viteza legală, adaptată în permanenţă la condiţiile de drum şi deosebită atenţie la efectuarea depăşirilor, care sunt cele mai complexe şi periculoase manevre în trafic.
Şoferii trebuie să conştientizeze nivelul de oboseală resimţit şi să nu continue deplasarea decât după o pauză de odihnă, respectiv o scurtă repriză de somn de minimum 15 minute. Călătoriile mai lungi trebuie planificate astfel încât după cel mult 100 de km parcurşi să vă rezervaţi o pauză pentru a vă reface. Este recomandată şi conducerea alternativă, în cazul existenţei unui şofer de schimb, astfel încât perioadele de conducere să poată alterna cu cele de odihnă.