RCA s-ar putea DUBLA! FALIMENTUL Astra declanşează LANŢUL SCUMPIRILOR
Astra Asigurări intră în faliment. 1.400 de angajaţi rămân fără loc de muncă şi 1,8 milioane de clienţi sunt în incertitudine cu privire la recuperarea despăgubirilor. Cum va arăta piața asigurărilor? Cine ar putea urma? Într-o societate cu o cultură financiară cu lacune, falimentul unui asigurător care în urmă cu doi ani era jucător principal pe piața românească va produce schimbări marcante. În lupta pentru clienții defunctei companii, ceilalți asigurători rămași se vor lupta în oferte ieftine? “Dimpotrivă, este de părere Cătălin Ciripan, fost director de vânzări la Carpatica și fost șef de sucursală la Astra. Va fi un exces de forță de muncă pe piață, încrederea populației în industrie va scădea și mai tare, iar celelalte companii își vor lua măsuri de precauție: își vor reduce costurile, își vor externaliza serviciile către brokeri, vor reduce comisioanele oferite angajaților și vor crește prețurile produselor de asigurare. În plus, și alte companii – Carpatica, City Insurance și Euroins – ar putea ajunge în situația Astrei.” Cătălin Ciripan crede că, din cauza falimentului companiei de asigurări și pe fondul situațiilor financiare dificile ale celorlalte trei companii care dețineau 60% din piața românească de RCA, prețul asigurării obligatorii de răspundere civilă auto ar putea ajunge chiar la 800 de lei. „Prima medie RCA la una dintre companiile denumite «reginele RCA» pentru că dețin peste 60% din piață este undeva la 280-300 de lei. Prima medie la o companie multinațională – RCA este practicată de încă cinci-şase companii – este undeva între 600 și 800 de lei. Cum o să dea un român, care are o Dacie în valoare de 1.000-3.000 de euro, 200 de euro pe o poliță, mai ales că nu are cultul asigurării, nu înțelege că, dacă accidentează pe cineva, polița îl scutește de multe probleme financiare sau în instanță? El se gândește că are o mașină ieftină și va alege ori să nu mai circule cu ea, ori să nu mai cumpere RCA decât să plătească acei 200 de euro care poate nici nu reprezintă venitul lui lunar”, a declarat, pentru “ring”, Ciripan. Şcoala pentru despăgubire Un asigurat Astra ar avea nevoie de studii serioase pentru a fi despăgubit după expirarea celor 30 de zile în care dosarele vor fi transferate la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), potrivit deciziilor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Instituţia a descris un proces cel puțin încâlcit de cereri, înregistrări, declarații și depuneri de acte, pași obligatorii pe care clienții Astra sunt obligați să-i parcurgă pe drumul obținerii drepturilor pentru care au plătit. “Procedurile comunicate de ASF nu sunt funcționale, din punctul meu de vedere. Nu știu ce logistică are fondul, nu au dat nicio cifră privind felul în care se va desfășura, nu știu dacă oamenii sunt suficient de pregătiți. Acolo nu sunt doar RCA și CASCO, există și produse complexe: property, răspunderi civile, contracte plasate în afara țării”, a precizat Ciripan. ASF a decis intrarea în faliment a Astra Asigurări Compania se afla în administrare specială și nu a reuşit să atragă 425 de milioane la lei la capital. Despăgubirile vor fi acordate de Fondul de Garantare a Asiguraţilor. Valoarea rezervelor de despăgubire la Astra este de 650 de milioane de lei, impactul calculat de ASF ridicându-se la 700 de milioane de lei. Fondul de Garantare a Asiguraţilor are disponibilităţi de un miliard de lei, acoperind necesarul Astra, potrivit preşedintelui ASF, Mişu Negriţoiu. „Toată populația va plăti pentru asigurații Astra, prin Fondul de Garantare. Acolo s-a furat și instituțiile abilitate nu s-au sesizat la timp.”, Ilie Șerbănescu, analist economic
material prezentat integral pe www.ring.ro