Plafonarea tarifelor maximale per ora de manoperă ale service-urilor auto care fac reparații pe RCA
Partidul Social Democrat susține introducerea unui preț de referință în cazul reparațiilor pe polița de Asigurare de Răspundere Civilă Auto (RCA). Prin amendamente depuse în Parlament, PSD vizează plafonarea tarifelor maximale per ora de manoperă ale service-urilor auto care fac reparații pe RCA. Concret, se vor evita deconturile umflate excesiv către asigurători și protejarea clienților în fața costurilor crescute la asigurările obligatorii.
Nevoia reglementării tarifelor service-urilor auto vine în contextul în care anumiți furnizori taxează excesiv serviciile de reparații decontate de asiguratori. Iar acest lucru duce la scumpirea polițelor RCA. Rezultatul final apare în buzunarul românilor. Astfel, PSD urmărește protejarea clienților vulnerabili în fața scumpirilor, în unele situații prețurile practicate fiind pur speculative.
Clienții nemulțumiți, dar și asiguratorii vorbesc despre o altă metodă a umflării prețurilor, prin mașina oferită la schimb pe durata reparației. Facturile au uneori prețuri uriașe, de sute de euro pe zi. Iar pentru ca valoarea finală a decontului trimis la asigurator să fie cât mai mare, furnizorii de reparații auto țin cât mai mult mașina avariată în service.
Modificarea introdusă de parlamentarii PSD este susținută și de Consiliul Concurenței. Instituția a semnalat în repetate rânduri nevoia completării legislative demarată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la începutul acestui an.
Consiliul Concurenței susține că, atâta timp cât există o referință și chiar o plafonare prin lege pentru tariful maxim RCA, trebuie să existe o ajustare prin introducerea unei referințe de preț în ceea ce privește costul daunelor.
De cealaltă parte, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) trasmite că nu este de acord cu măsura. Aceștia susțin că noua modificare legislativă este una abuzivă deoarece „manopera plătită de asiguratori direct la service-urile auto din România ca despăgubiri reprezintă sub 5% din primele brute subscrise și încasate de asiguratori”.
Însă datele din piață contrazic argumentul reprezentanților transportatorilor. Conform datelor ASF, plata daunelor este principala cheltuială a firmelor de asigurare. De exemplu, în primele nouă luni din 2023, rata daunei a fost de 74,4%, iar în 2022 de aproape 80%.
Social-democrații susțin însă că reglementarea este absolut necesară într-o piață în care service-urile auto cresc artificial prețurile. Mărirea speculativă a costurilor de reparatii, știind că ele vor fi suportate oricum de asiguratori, duc într-un final la scumpirea polițelor RCA și asupra românilor care trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar. Reprezentanții PSD declară astfel că urmăresc protejarea clienților vulnerabili și a celor 10 milioane de consumatori de asigurări în fața unor suprataxări speculative de service.