ETERNUL VICE „PRIVESTE INAPOI CU MANDRIE”!
Axat pe cursul superior și mijlociu al râului Buzău, județul ocupă 2,6 % din teritoriul țării. Buzăul face legătura între arcul Carpaților și Câmpia Dunării, ocupând o zonă aflată la granița dintre cele trei provincii istorice românești — Muntenia, Moldova și Transilvania. Motiv pentru care, cei mai multi buzoieni considera ca judetul, asezat la intretaierea vanturilor, este unul al tuturor posibilitatilor.
Ce se intampla cu judetul, care este starea socio-economica, ce investitii se vizeaza pe termen scurt mediu si lung, dar si multe alte intrebari, isi gasesc raspunsul in interviul acordat de Emanoil Petre Neagu, vicele “pentru” presedinte. Va reamintim ca Emanoil Petre Neagu a fost vice pe perioada de mandat a presedintelui Victor Mocanu si pe cea de semi-mandat a lui Cristinel Bigiu, unii mai hatri apreciind ca Neagu va fi vice pe vecie.
REP. Exista vreun sat ori catun din judet pe care nu l-ati vizitat?
NPE. Activitatea mea profesională de până la acest moment a presupus, de-a lungul timpului, o prezență constantă în teritoriu. Fie că este vorba despre mediul urban, fie că este vorba despre cel rural, am ținut întotdeauna legătura cu buzoienii, atât din punct de vedere politic, cât și administrativ.Sunt la curent cu problemele pe care aceștia le întâmpină și, alături de echipa de la Consiliul Județean, găsim soluții și rezolvări.
REP. Functie de starea prezenta in teren cum apreciati strategia de dezvoltare durabila si planul de actiuni ale judetului Buzau pentru perioada 2014-2020, strategie aflata in faza de dezbatere publica ?
NPE. Strategia de dezvoltare durabilă, publicată pe site-ul Consiliului Județean Buzău, este supusă dezbaterii publice astfel încât orice buzoian interesat poate face propuneri, observații sau sugestii până la data de 11 aprilie. Necesitatea acestui document este impusă de obiectivele asumate de Consiliul Județean, anume atragerea de fonduri europene pentru o serie de proiecte pe care le avem în vedere pentru perioada 2014-2020.Au început să fie publicate ghidurile pentru accesarea de fonduri europene și, în acest context, am propus o serie de întâlniri cu reprezentanții ADRSE Brăila, în vederea pregătirii proiectelor. Reprezentanții ADRSE se vor întâlni atât cu specialiștii din Consiliul Județean, cât și cu cei din teritoriu, pentru a le prezenta principalele schimbări intervenite în mecanismul de accesare a fondurilor europene, și pentru a le răspunde la eventualele întrebări și nelămuriri.Consider că accesarea finanțărilor europene reprezintă o oportunitate uriașă pentru Buzău și de aceea este important să fim pregătiți, atât la nivelul Consiliului Județean, cât și la nivelul fiecărei primării, pentru a depune proiecte eligibile.
REP. 2015 este un an preelectoral. Conteaza in economia judetului?
NPE. Chestiunile politice și cele administrative trebuie privite separat. Într-adevăr în 2016 vom avea alegeri locale, însă noi, la Consiliul Județean avem proiecte începute care trebuie continuate și avem în vedere, în același timp, începerea unor noi proiecte. O dezvoltare cursivă presupune continuarea proiectelor independent de ciclurile electorale. Este evident că fiecare președinte de Consiliu vine cu o platformă proprie însă cetățenii se uită, în cele din urmă, la proiectele finalizate și la modul în care acestea le-au îmbunătățit condițiile de trai. De aceea cred că este important ca la nivelul județului să existe o linie de dezvoltare, bazată pe nevoile oamenilor, pe proiecte viabile, care să fie implementate independent de ciclurile electorale.
REP. Care este investitia prioritara pe termen scurt ce poate aduce un surplus de forta de munca pentru buzoieni?
NPE. Așa cum am mai spus în repetate rânduri, avem, la Consiliul Județean, o serie de proiecte care urmează să înceapă în perioada imediat următoare. Fie că vorbim de reabilitarea infrastructurii de transport, la acest capitol având un proiect de amploare, anume reabilitarea drumului județean Râmnicu Sărat – Buda, fie că este vorba despre renovarea Spitalului Județean, unde avem două proiecte majore – reabilitarea termică și refacerea unității de primiri urgențe și a blocului operator – este clar că se obțin beneficii economice pentru județ.
Problema locurilor de muncă este una dintre cele mai acute, pentru că aceasta afectează direct familiile buzoienilor. Consiliul Județean nu are pârghii directe de rezolvare a acestui flagel, însă, indirect, prin generarea de investiții și de proiecte, încercăm să contribuim la reducerea șomajului în rândurile buzoienilor.
Potrivit Comisiei Naționale de Prognoză, rata șomajului va fi în scădere în acest an, comparativ cu anul trecut, trendul descendent păstrându-se și pentru 2016. Acestea sunt vești bune pentru buzoieni.
REP. Dar pe termen mediu si lung ?
NPE. Este important de precizat faptul că proiectele pe care le avem fie începute, fie în curs de demarare sunt, multe dintre ele, de amploare. Ceea ce înseamnă că termenele de finalizare sunt destul de întinse, ca durată. Bineînțeles că noi, la Consiliul Județean, suntem mereu atenți la evoluția indicatorului șomaj deși, așa cum spuneam, nu dispunem de pârghii directe de influențare.
REP. Cum apreciati ca va fi starea socio-economica judetului in luna mai 2016?
NPE. Cu toții ne dorim ca dezvoltarea socio-economică a județului Buzău să fie una accelerată. Din păcate, anii de criză ne-au afectat și pe noi ca și pe restul țării și, de fapt, ca pe întreaga Europă.
Multe afaceri s-au închis ceea ce a generat consecințe nefaste pentru fiecare buzoian, prin reduceri salariale, prin pierderea locului de muncă sau prin tăieri de pensii și alte indemnizații.
Progozele economice arată că ne aflăm la începutul unei curbe de ușoară creștere. Noi încercăm, la Consiliul Județean, să contribuim la impulsionarea dezvoltării județului prin implementarea de proiecte, acesta fiind mijlocul prin care putem dezvolta economia locală.
Fiecare kilometru de drum reabilitat, fiecare proiect finanțat prin fonduri europene, fiecare investiție în sistemul medical generează, la rândul său, beneficii atât pentru populație, din punct de vedere social, cât și pentru afacerile locale.
O infrastructură de calitate permite, de exemplu, ambulanței să reducă timpul în care ajunge la un bolnav care necesită intervenție urgentă, dar în același timp, ajută transportatorii să își gestioneze mult mai eficient afacerile sau contribuie la creșterea veniturilor pentru pensiunile din zona de munte.
Toate aceste investiții se reflectă, în cele din urmă, în nivelul de trai al buzoienilor. Iar progonozele economice arată, pentru anul viitor, o îmbunătățire atât în ceea ce privește rata șomajului, respectiv reducerea la 8,4% față de 9,1% în 2014, cât și în privința salariului mediu net, acesta urmând să ajungă anul viitor la 1.531 lei, comparativ cu 1.366 lei în 2014.
La nivel macro, Produsul Intern Brut al județului se va ridica, în 2016, la 9,7 milioane de lei, față de 8,73 milioane de lei anul trecut.
Toate aceste date arată, în mod clar, o revigorare economică a Buzăului.
REP. Inadvertentele politice au contat, in ultimii sapte ani, la punerea in aplicare a unor hotarari ale Consiliului Judetean Buzau?
NPE. Știm cu toții că atât consilierii, cât și președintele Consiliului Județean sunt aleși prin votul cetățenilor. Însă, cred că este foarte important ca toți aleșii locali să înțeleagă că este important că divergențele politice nu au ce căuta în Consiliul Județean, pentru că acestea nu fac decât să întârzie proiectele. Am avut astfel de exemple, pe care le știți și dumneavoastră, presa, aceste tensiuni apărând, cu precădere în preajma campaniilor.
Însă, repet, noi la Consiliul Județean avem ca prioritate administrația publică și nu lupta politică. Cine nu înțelege aceste lucru trebuie să răspundă în fața cetățenilor pentru motivele, eventuale, ale blocării proiectelor.
REP. Credeti ca un judet poate fi condus mai bine de un presedinte care este si liderul unei formatiuni politice ?
NPE. Cred că un județ trebuie condus de un președinte bine pregătit din punct de vedere profesional, un om dedicat buzoienilor, de o persoană care înțelege rolul său de președinte și motivele care stau la baza alegerii lui de către cetățeni.
REP. Poate fi aplicat unui presedinte de CJ dictonul:”Priveste inapoi cu mandrie ?”
NPE. În mod clar, evaluarea mandatului de președinte de CJ se face prin intermediul realizărilor din timpul mandatului.
REP. Cum poate ajuta media locala in decantarea valorilor politice de la nivelul judetului?
NPE. Mass-media, fie că este locală, fie că este națională, are un rol deosebit de important în societate, mai ales că mijloacele de informare au cunoscut o dezvoltare accelerată în ultimii ani.
Jurnaliștii au, în primul rând, responsabilitatea de a prezenta în mod corect și obiectiv informațiile, iar valoarea unei publicații, print sau online, sau a unui post de televiziune este dată tocmai de respectarea acestor principii jurnalistice.
Cetățenii sunt din ce în ce mai informați, sursele pe care le pot accesa sunt din ce în ce mai multe și mai complexe. Abaterea jurnaliștilor de la valorile enunțate – obiectivitate și corectitudine – atrage după sine sancționarea acestora, de către cititori.