DRUMUL ROSIILOR SI AL PROMISIUNILOR
Micii producători au şanse minime să-şi distribuie direct producţia prin pieţele de gros, chiar dacă acestea ar exista peste tot în ţară, din diverse motive. În primul rând, nu au informaţii cu privire la cererea de produse, dar nici minimul de logistică absolut necesar pentru distribuţie sau fonduri alocate pentru această activitate, după cum susţin reprezentanţii pieţelor de gros.
În aceste condiții, este clar că măcar o vreme de distribuția produselor se vor ocupa ca și până acum tot intermediarii. Și nici nu este de mirare, din moment ce una dintre principalele probleme ale distribuției de la noi constă în lipsa unui contact direct între micii producători și marile centre de retail.
Lipsa unei legături directe cu lanțurile de magazine reprezintă unul dintre factorii care conduc și la necorelarea cererii cu oferta. Un alt handicap major este și absența fondurilor alocate pentru activitatea de distribuție.
La nivelul judetului nostru, politicienii tot se bat cu pumnii in piept ca rezolva problema un depozite de-gross. Promit in fiecare campanie electorala si la fiecare inceput de an. De facut, nu au facut nimic. Si asta pentru ca nu au interes. Daca ar fi vorba de niste castiguri personale grase, atunci politicienii buzoieni ar fi intervenit cu mare drag. Cum castigurile sunt modeste, DN 2 E 85, ramane doar DRUMUL ROSIILOR SI AL PROMISIUNILOR.
Impozitarea „samsarilor“ i-ar aduce pe agricultori în pieţe
Micii fermieri sunt de părere că, pentru a-i sprijini pe producători să-și vândă direct marfa în piețe și în hipermarket-uri, ar trebui impozitați „samsarii“ și nicidecum ei, așa cum se întâmplă acum.
Pe de altă parte, jucătorii din piață se plâng că intermediarii se fac vinovați de cea mai mare evaziune fiscală din acest sector. Ei susțin că un control mai eficient al statului i-ar descuraja pe intermediari și i-ar impulsiona pe micii producători să-și distribuie singuri produsele în piețe și hipermarket-uri.
Rolul intermediarilor, benefic pentru unii producători
Există însă și mici producători care văd în intermediari și hipermarket-uri niște parteneri și un debușeu pentru producție. Mai mult, aceștia cred că micii comercianți de legume și fructe au un rol benefic pentru producția agricolă. De vină ar fi, până la urmă, tot consumatorul final.
Micii producători au început să devină conștienți că pot să supraviețuiască pe această piață cu o singură condiție – să-și adapteze producția la produse de nișă, cu o mare căutare.
Rolul intermediarilor este acela de a-i ghida pe fermieri pentru a produce în acord cu cererea pieței și pentru a-i conecta cu hipermarket-urile, cred agricultorii.
Au muncit degeaba
Concluzia este ca micii producatori, respectiv legumicultorii care au trudit din decembrie si pana acum, sunt extrem de afectati de faptul ca nu au ce sa faca cu marfa, ceea ce reusesc sa vanda nu-I ajuta sa-si recupereze nici macar investitia. Cat despre profit nici nu poate fi vorba:” am muncit degeaba inca din decembrie; marfa nu se vinde, in piata nu gasesc tarabe, preturile sunt mici, o lada de rosii face cat un pachet de tigari”, spunea o femeie revenita in legumicultura dupa un stagiu de 15 ani la “Contactoare”