Cât de mult le place copiilor la școală și cât de încurajați se simt

În sistemul public de educație nu am construit încă un cadru sigur, în care elevii să ofere feedback despre
cum este experiența școlară pentru ei: cât de mult le place la școală, cât de implicați se simt, cât de
relevant este ceea ce învață. 1 Iunie ar putea fi nu doar un moment în care celebrăm copiii, ci și unul în
care le facem vocea auzită. De 7 ani, profesorii Teach for Romania aleg să își regleze intervenția luând în
calcul și ceea ce simt și cred copiii despre felul în care învață în sala de clasă și în școală.
• 92% dintre elevii de primar spun că le place să meargă la școală și că activitățile de la ore sunt
interesante. 90% dintre elevii de la gimnaziu spun că profesorii fac orele să fie interesante;
• 84% dintre elevii de primar și 89% dintre elevii de gimnaziu declară că profesorii îi încurajează să
explice răspunsurile pe care le dau și să își spună propria opinie;
• 90% din elevii de primar si gimnaziu declara ca profesorul îi încurajează să facă eforturi, să continue
când exercițiile devin dificile și să reîncerce până reușesc;
Cu oamenii potriviți la catedră, cu pregătirea potrivită și cu susținere adecvată, elevii din cele mai
vulnerabile școli pot primi o educație de calitate, relevantă.

Încă din primul an de program am colectat feedbackul elevilor despre relația cu profesorul și mediul pe
care aceștia îl creează la clasă. An de an, am văzut un mai mare număr de răspunsuri favorabile, ce reflectă
eforturile continue ale organizației de a îmbunătăți formarea și susținerea profesorilor și învățătorilor care
aleg să predea în școli vulnerabile, majoritar din mediul rural, sau de la periferia centrelor urbane. În ciuda
contextului complicat în care s-a desfășurat acest an școlar, rezultatele au continuat să fie foarte ridicate.
Profesorii bine pregătiți, motivați, cu abilitatea de a jongla între mediul fizic și online, care pot să găsească
soluții în beneficiul elevilor, chiar și atunci când există diverse provocări materiale, au rezultate pozitive,
chiar și în medii dezavantajate.
La începutul semestrului al doilea din anul școlar curent, am întrebat copiii cum se simt la școală și care
este relația cu profesorii și mediul de învățare creat de aceștia. Chestionarele aplicate au urmărit șapte
piloni care constituie baza învățării, fără de care elevul nu poate învăța durabil: 1. crearea unor relații de
încurajare și susținere cu elevii; 2. stabilirea unui mediu bazat pe interactivitate; 3. valorizarea contribuției
și ideilor elevilor; 4. menținerea unor așteptări riguroase; 5. crearea unui mediu de învățare și a unei
culturi pozitive; 6. verificarea și asigurarea înțelegerii și 7. internalizarea învățării. Au fost în total 1025 de
elevi care au răspuns întrebărilor, iar evaluarea a urmărit un număr total de 93 de itemi împărțiți în 3
chestionare. Scopul evaluării este unul formativ, respectiv de a vedea cum se simt elevii din clasele
profesorilor din Teach for Romania după primul semestru, dar și pentru a ajuta cadrele didactice să își
regleze intervenția pentru restul anului.
În mediile vulnerabile, acolo unde sunt profesorii din programul Teach for Romania, 85% dintre copii spun
că se simt și mai încurajați să învețe și să facă totul cât pot ei de bine, 88% dintre ei sunt confortabili să
pună întrebări la ore și să își spună părerea cu privire la activitățile de la ore, 82% dintre copii consideră
că temele pentru acasă sunt interesante și îi ajută să învețe și că profesorul lor face orele să fie interesante,
86% dintre elevi spun că profesorul face un rezumat al lucrurilor pe care le-au învățat la școală și că
primesc explicații la rezolvarea temelor sau a lucrărilor, 78% dintre ei simt că învață lucruri noi în fiecare
zi, învață să își corecteze lucrările, sunt încurajați să continue atunci când un exercițiu devine dificil și că
profesorul lor nu se supără atunci când nu reușesc.
Nu doar noi credem că stabilirea unei culturi a reușitei este o condiție esențială pentru învățare. Într-un
studiu din 2008 care a cuprins 1400 meta-analize, implicând 300 de milioane de elevi, John Hattie a făcut
popular conceptul de învățare vizibilă, analizând mărimea efectului a multiple aspecte care influențează
învățarea și rezultatele școlare. Discuțiile în clasă, sumarizarea, feedbackul către elevi, învățarea
cooperativă, relația dintre elevi și profesori, așteptările profesorilor de la elevi, toate acestea au o
influență importantă asupra învățării, și toate aceste aspecte sunt evaluate pozitiv de majoritatea elevilor
cu care lucrează profesorii Teach.
Alături de profesori bine pregătiți, elevii pot avea motivația și mediul potrivit pentru a învăța și pentru a
deveni cine vor în viață. Într-o perioadă în care accesul la școală a fost afectat de pandemie, lipsa
echipamentelor tehnice sau funcționarea greoaie a acestora, lipsa semnalului GSM și multe provocări
emoționale, organizația Teach for Romania și profesorii susținuți de aceasta au fost alături de copiii din
mediile vulnerabile, le-au oferit sprijin emoțional, acces la tehnologie, asigurarea nevoilor de bază, dar
mai mult de atât, i-au încurajat și le-au dat încredere să nu renunțe la școală.
Descriere Teach for Romania:
Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de 7 ani recrutează și pregătește oameni valoroși
să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach
for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate.
Fiecare copil are dreptul să-și descopere potențialul și să-și îndeplinească visul.
În anul școlar 2020-2021, 93 de cadre didactice, participanți în programul nostru, predau în 83 de școli, din 20 de
județe. De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 136 de alumni, absolvenți ai programului,
jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România. Împreună ajungem astăzi la aproximativ 14 000
de copii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Privacy Policy Settings