77% dintre companii consideră că cea mai mare provocare a anului 2024 a fost …

….gestionarea impactului creșterii costurilor

 

  • 46% dintre companii consideră că digitalizarea și tehnologizarea sunt cea mai mare oportunitate pentru afaceri, deoarece permit creșterea eficienței
  • 43% dintre companii spun că relațiile cu clienții s-au îmbunătățit în acest an, 42% spun că au rămas la fel, iar 15% spun că  în alți ani erau mai bune
  • 55% dintre companii au reușit să-și crească vânzările în 2024 prin adăugarea de noi produse/servicii în portofoliu, 52% prin creșterea investițiilor în marketing, iar 38% deschiderea de noi canale de distribuție

Compania de consultanță Valoria Business Solutions, în colaborare cu Doingbusiness.ro, anunță lansarea celei de-a unsprezecea ediții a studiului „Evoluția afacerilor din România”. Acest blitz survey reprezintă un instrument esențial pentru a explora percepțiile executivilor de top din companiile de referință ale țării, atât multinaționale, cât și antreprenoriale, cu privire la dezvoltarea afacerilor în anul 2024.

Indicatorii analizați includ cifra de afaceri, profitul, investițiile, evoluția numărului de angajați și a nivelului salariilor. Chestionarul a fost completat de 306 respondenți în perioada 20 august 2024 – 10 septembrie 2024. Raportul de anul acesta oferă date comparative pentru aceeași perioadă din anii 2022, 2023 și 2024.

Percepția generală asupra mediului de afaceri în 2024

Anul 2024 este considerat de companiile din România ca fiind ușor mai defavorabil pentru afaceri, în comparație cu anul 2023 (scor general 5,5 față de 5,7), însă ușor mai favorabil decât 2022 (scor general de 5,4). Principalele provocări pentru companii au fost gestionarea creșterii costurilor (77%), atragerea și retenția angajaților (73%), digitalizarea și automatizarea proceselor (61%), gestionarea fluxului de numerar (58%) și instabilitatea mediului politic și social (32%).

În ultimele 6 luni retenția personalului s-a îmbunătățit la 19% dintre companii, în timp ce la 70% a rămas la fel. Accesul la creditare și relația cu băncile au rămas stabile pentru 75% și respectiv 79% dintre companii. Relația cu clienții este indicatorul care a înregistrat îmbunătățiri pentru cele mai multe companii (43%), urmată de procesul de digitalizare (42%). În ceea ce privește controlul costurilor și fluxul de numerar, provocările sunt mai mari, 32% dintre companii raportând o deteriorare a fluxului de numerar, iar 38% au avut dificultăți în controlul costurilor.

Evoluția cifrei de afaceri

Datele arată că și în anul 2024 cele mai multe companii prognozează creșteri ale cifrei de afaceri de 5%-10%. Procentul acestora este însă în scădere, de la 24% în 2023 la 20% în 2024. Totodată, ponderea companiilor care au avut o creștere de peste 30% scade de la 13% în 2022 la 11% în 2023 și rămâne la acest nivel în 2024. În același timp, procentul afacerilor cu creșteri moderate (între 5% și 10%) crește în 2023 (+3pp), dar scade ușor în 2024 (-4pp).

Analiza răspunsurilor date de companiile respondente din 10 industrii reprezentative arată că o creștere a cifrei de afaceri de 10%-20% este previzionată de 21% dintre companiile din comerț și de 19% din agricultură și alimentație. Pe de altă parte 20% dintre firmele de IT spun că vor crește cu 10%-20%, iar 13% dintre cele din industria de producție industrială se așteaptă la creșteri de peste 30% ale cifrei de afaceri în acest an.

În 2024, companiile care au reușit să-și crească vânzările au folosit în principal următoarele trei tactici: adăugarea de noi produse/servicii în portofoliu (55%), creșterea investițiilor în marketing și comunicare (52%), deschiderea de noi canale de distribuție (38%).

Evoluția profitului

În 2024, companiile care spun că vor înregistra o creștere modestă a profitului (1%-5%) reprezintă 27%, un salt semnificativ față de 2022 (15%), dar ușor în scădere față de 2023 (28%). O creștere similară este preconizată de cele cu profit între 5% și 10%, de la 13% în 2023 la 17% în 2024. În schimb, procentul celor cu stagnare a profitului (0%) scade constant, de la 15% în 2022 la 10% în 2023 și 7% în 2024.

Analiza la nivelul industriilor arată că o creștere a profitului de 20%-30% este previzionată de 17% dintre companiile din IT, de 14% din comerț și de13% din energie și utilități. Dintre industriile care previzionează stagnări ale profitului în acest an sunt: 23% dintre firmele din telecomunicații, 22% din turism și 20% din agricultură și alimentație.

Evoluția numărului de angajați

În 2024, 36% dintre companii estimează un număr constant de angajați, în creștere față de 26% în 2022 și 32% în 2023. De asemenea, 23% dintre companii prognozează o creștere modestă (1%-5%) a numărului de angajați în 2024, comparativ cu 19% în anii anteriori. Pe de altă parte, procentul companiilor care anticipează scăderi mai mari de 10% este în scădere, atingând doar 6% în 2024, față de 12% în 2023.

În plan general, vedem că industriile care au avut creșteri ale numărului de angajați în 2024 sunt: tehnologia informațiilor (79%), agricultură și alimentație (68%), construcții și imobiliare (66%), comerț (62%). Dar industriile cu creșteri de 20%-30% ale numărului de angajați sunt: energie și utilități (18%), tehnologia informației (13%), urmate de producție industrială și agricultură și alimentație (12%).

Evoluția salariilor

Datele din raport arată o evoluție interesantă a salariilor între 2022 și 2024. Procentul companiilor care au acordat creșteri salariale modeste, între 1%-5%, este în ascensiune, de la 11% în 2022, la 14% în 2023 și 21% în 2024, indicând o tendință de evoluție salarială treptată.

În schimb, procentul companiilor care oferă creșteri mai mari (10%-20%) scade de la 24% în 2023 la 16% în 2024. Mai mult, vedem că procentul companiilor cu creșterile salariale de peste 20% atinge un maxim de 18% în 2023, dar se reduce la 12% în 2024.

Analiza la nivel de industrii arată că cele cu procente semnificative de companii care au mărit salariile în 2024 sunt următoarele: comerț și agricultură (76%), servicii profesionale și transporturi (74%), tehnologia informației (72%). Totuși, numai două industrii au dat creșteri salariale de peste 20%: servicii profesionale (13%) și construcții și imobiliare (11%).

Evoluția investițiilor

Rezultatele cercetării evidențiază o scădere semnificativă a investițiilor mari (peste 30%), de la 12% în 2022 la 7% în 2023 și 2024. În același timp, procentul companiilor care nu anticipau modificări în nivelul investițiilor a scăzut la 22% în 2024, comparativ cu 28% în 2023.

Investițiile moderate, cuprinse între 5% și 10%, înregistrează o creștere treptată, atingând 24% în 2024. În schimb, ponderea companiilor care preconizează o reducere a investițiilor este în declin, doar 1% dintre acestea estimând o reducere de 20% în 2024. Tendința generală sugerează o stabilizare și o ușoară creștere a investițiilor.

 

Raportul mai arată că în 2024 cele mai mari creșteri ale investițiilor sunt înregistrate în industria IT (77% dintre companii), comerț (70%), construcții și imobiliare (69%), transporturi (69%) și agricultură și alimentație (63%). Industriile în care multe companii au menținut același nivel al investițiilor ca în 2023 includ producție industrială (31%), serviciile profesionale (29% dintre companii) și energia și utilitățile (28%).

Perspectiva anului 2025

Directorii executivi au identificat trei măsuri esențiale pentru îmbunătățirea mediului de afaceri din România: asigurarea predictibilității legislative și fiscale (83%), îmbunătățirea timpilor de implementare a programelor de finanțare cu fonduri europene (66%) și digitalizarea administrației publice (51%).

Privind spre 2025, doar 17% dintre directorii executivi sunt încrezători sau foarte încrezători în creșterea economiei naționale, în timp ce 26% au aceeași perspectivă asupra industriei din care fac parte. În contrast, majoritatea top managerilor (40%) au un nivel scăzut de încredere în evoluția economică pozitivă a României, iar 30% nu au încredere în evoluția favorabilă a propriului sector.

Deși priorități precum predictibilitatea legislativă și fiscală, accesul rapid la fonduri europene și digitalizarea administrației publice rămân cruciale, incertitudinile legate de contextul economic global și local continuă să influențeze prognozele de creștere ale companiilor din România.

 

* * *

 

Despre studiu

Studiul Valoria privind percepţia managerilor asupra evoluției mediului de afaceri românesc în anul 2024 are la bază un chestionar care analizează percepțiile a 306 directori executivi și manageri de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat în perioada 20 august 2024 – 10 septembrie 2024. Dintre respondenți, 3% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 4% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane EUR, 21% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane EUR, 34% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 38% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 48% dintre respondenți au funcția de CEO/Președinte/Director General, 5% Vice Președinte/Director Executiv și 9% Membru al Consiliului de Administrație. Acest studiul a fost realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro.

 

Despre Valoria

Valoria este o companie de consultanță, training, și executive coaching. Prin serviciile noastre ajutăm antreprenorii să își dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil. Companiile apelează la noi pentru consultanță de marketing, de resurse umane și de vânzări. Răspundem des solicitărilor ca să facem training sau coaching echipelor de conducere. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect. În 2023, publicația Daily Finance a nominalizat Valoria în Top 20 companii de management consulting din București. Aflați mai multe pe: www.valoria.ro

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Privacy Policy Settings