March 10, 2025

EVENIMENT: Presa pierdută și mereu regăsită

0
c lupu

Europe Direct, structură gazdă Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Buzău a organizat miercuri, 5.03.2025, evenimentul “Presa pierdută și mereu regăsită”, cu participarea directorului executiv al Centrului de Jurnalism Independent {CJI) București, doamna Cristina Lupu.

La eveniment au participat reprezentanți ai Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR) – Filiala Buzău.

Într-o eră în care dezinformarea și știrile false sunt larg răspândite, multe instituții de presă tradiționale și-au pierdut credibilitatea în ochii publicului. Cu toate acestea, jurnalismul autentic și responsabil rămâne o necesitate esențială pentru democrație și informarea corectă a cetățenilor. Apariția internetului a schimbat profund peisajul mediatic. Multe publicații tipărite au dispărut sau s-au adaptat mediului online, unde informațiile circulă mai rapid, dar unde și dezinformarea poate prolifera. Presa poate fi “pierdută” în sensul că nu mai are același rol de autoritate ca în trecut, dar “regăsită” prin noi platforme și forme de jurnalism digital inovator.

În mod ciclic, presa trece prin perioade de criză, în care pare să se îndepărteze de rolul său fundamental, dar reușește să se reinventeze și să revină în atenția publicului cu o misiune reînnoită. Adaptarea presei la digitalizare nu a fost un proces ușor și continuă să fie provocatoare, a oferit oportunități de a ajunge la un public mai larg, de a explora noi formate și de a îmbunătăți interacțiunea cu cititorii, astfel că, EUROPE DIRECT Buzău, în parteneriat cu Centrul de Jurnalism Independent, a oferit reprezentanților presei locale, un atelier pentru a aduce împreună profesioniști din domeniul arhivelor, bibliotecilor, instituțiilor media și IT, care colaborează pentru a realiza această transformare.

Adaptarea presei la digitalizare a fost și este un proces complex și continuu, influențat de revoluția internetului și de schimbările în comportamentul consumatorilor de știri. Pe măsură ce tehnologia a avansat și publicul a început să utilizeze tot mai mult mediul online pentru a accesa informații, presa tradițională a fost nevoită să își regândească modelele de afaceri, strategiile de distribuție și tipul de conținut pe care îl produce.

Publicul trebuie să facă distincție între un material de presă, o dezinformare și fake news, cea din urmă etichetă fiind asociată de multe ori cu jurnaliștii de către persoane din afara sferei media.

“Este cazul ca, în momentul acesta, jurnaliștii să își recâștige rolul în relație cu publicul. CJI  a făcut un studiu despre relația copiilor și a tinerilor cu informația și cu sursele de informare. Studiul a vizat elevii de liceu acolo unde, teoretic, începem să fim conștienți de rolul nostru de cetățeni. Veștile nu au fost bune, copiii nu mai consumă presă în format clasic. Este relativ să vorbim despre știri false egal dezinformare pentru că, de cele mai multe ori, dezinformarea din spațiul public nu circulă prin știri, dezinformarea circulă prim meme, prin alte tipuri de produse și dacă legăm mereu ideea de știre falsă de dezinformare, oamenii vor trăi cu impresia că singurii care dezinformează și fac știri false sunt jurnaliștii. Sunt foarte multe instituții media la nivel local și național, dar dacă te uiți la conținutul lor, o foarte mare parte din ele publică doar comunicate de presă sau declarații postate pe Facebook de diverși politicieni și, de fapt, avem un gol informațional’, a declarat miercuri directorul executiv al CJI, Cristina Lupu.

Totodată, reprezentanții UZPR atrag atenția că nu există un sprijin real din partea unor autorități pentru cultivarea și sprijinirea jurnalismului încă din mediul școlar.

Evenimentul face parte din Planul de acțiuni pentru anul 2025 iar impactul preconizat asupra publicului țintă este unul de conștientizare a importanței presei  în vederea furnizării de informații clare și evitarea știrilor false.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Privacy Policy Settings