DECADA ACCIDENTELOR CU POLITISTI

Titi Petre

Luna august 2020, cu trei evenimete de circulatie produse in ultima decada in care au fost implicati politisti, cu siguranta va fi analizata cu mare atentie la nivel de IPJ Buzau.

PRIMUL. Evenimentul de circulatie a avut loc pe Bulevardul Eroilor, in data de 20 august, seara in jurul orei 20.00. Un politist aflat pe motocicleta a fost ranit la o mana in timp ce intentiona sa opreasca o soferita aflata la volanul unui Fiat 500. Evenimentul de circulatie, ca dinamica, este unicat cel putin la nivelul judetului Buzau. Mai mult, a  avut parte si de o mediatizare pe masura, chiar in exces si cu degetul a fost aratat inclusiv vinovatul.

AL DOILEA. Un politist a murit intr-un accident de circulatie produs in noaptea de vineri spre sambata, 22 august, pe un drum din judetul Buzau. Era singur in masina personala, iar circumstantele producerii evenimentului rutier nu au fost inca elucidate.

Tanarul avea 31 de ani si era politist in comuna Pogoanele. Accidentul s-a produs pe DN2B in localitatea C.A Rosetti. Accidentul a fost prezentat sub forma de stire de presa.

ULTIMUL. Un poliţist din Buzău aflat în misiune a fost rănit, sâmbătă seară, după ce autospeciala în care se afla a fost lovită de o maşină al cărui şofer nu s-a asigurat la plecarea de pe loc. Omul legii era în misiune, iar maşina Poliţiei avea semnalele acustice şi luminoase în funcţiune. Si acest eveniment de circulatie a fost prezentat sub forma de stire de presa.

Revenind la evenimentele de circulatie, putem spune ca producerea acestora reprezinta o chestiune extrem de sensibila in conditiile in care circulatia pe drumurile publice este o actvitate complexa cu adanci implicatii in viata oamenilor. Pornind de aici, putem spune ca niciun participant la trafic, atunci cand se urca la volan nu-si doreste sa fie implicat intr-un eveniment de circulatie. Mai mult, analiza accidentelor de circulatie  se face in raport cu posibilitatile de evitare, iar cauzele se stabilesc nu in functie de prevederile legale incalcate ci in raport cu actiunea sau inactiunea care a determinat cauza. Mai pe scurt, cum s-a aplicat povata „Fii prudent si pentru altul”.

Cat despre cauze, pe care multi le stabilesc pe loc, trebuie sa spunem ca acestea se stabilesc ca urmare a unor actiuni sau inactiuni legate direct de producerea accidentului. Si aici ar mai fi de spus ca specialistii in materie apreciaza ca neatentia in conducere este principala cauza a producerii evenimentelor de circulatie (urmeaza aprecierea eronata, viteza neadecvata si alte cinci).  Neatentia in conducere, prima cauza care se pune in discutie, repreinta perceperea cu intarziere sau deloc a pericolului producerii accidentului in timp dintre locul in care se poate lua decizia manevrarii autovehiculului pentru eviatarea accidentului si locul in care orice manevra nu mai poate determina evitarea lui. Verdictul final este dat de instanta de judecata pe baza unor rapoarte tehnice prezentate de specialisti in materie…

„Judecata” evenimentelor de circulatie  este un subiect tratat cu mare atentie la nivelul UE. Majoritatea victimelor accidentelor rutiere suferă traumatisme diverse, inclusiv craniene și leziuni cerebrale, care pot avea drept rezultat diferite grade de invaliditate sau o deteriorare majoră a calității vieții. Costul anual al vătămărilor este  estimat la 2% din PIB-ul UE.

Am prezentat cele cateva aspecte de inceput pentru a se vedea ca  neatentia in conducere este principala cauza a producerii evenimentelor de circulatie. Participantii la trafic, persoanele implicate in evenimente de circulatie, dar mai ales martorii se grabesc, la mijloc fiind varii motive, sa  aplice stampila „VINOVAT” pe umerii uneia dintre parti. Ceace este absolut incorect…pentru ca viața bate filmul până-l umple de sânge…

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Privacy Policy Settings